background

Umrah Trip 2018 (Madinah)

 
Selesai melaku kan tawaf Wida' kami terus berangkat ke Madinah Al-munawarah. Perjalanan mengambil masa kira kira dalam 6jam. Benarlah orang kata, bumi Madinah ni sangat barokah. Perasaan rindu tu sampai sekarang masih ada. Pertama kali ternampak menara hijau Masjid Nabawi, Subahanallah, tenangnya, cantiknya. Sejujurnya rasa tenang tu tak pernah dirasai sebelum ini. 
 

 
 Kubah Hijau , Makam Nabi Muhammad SAW
Masa waktu ziarah, kami dibawa melawat sekitar Masjid Nabawi dari luar, dan berada dekat dengan kubah hijau dimana bawah kubah itu terdapat makam junjungan besar kita, Nabi Muhammad SAW. Masa ni rasa dekat sangat dengan baginda Rasulullah. Kami datang menziarahi mu wahai Kekasih Allah. Rasa sayu dan kagum bila mengenangkan betapa jerih perit usaha baginda dan para sahabat untuk untuk menyampaikan dakwah sehingga kita pada hari ini dapat hidup dengan nikmat islam.
 
 
Tanah Perkuburan Baqi'

 
Baqi' adalah perkuburan yang paling mulia. Rasulullah SAW sering menziarahi perkuburan ini. Ada hadis mengatakan, ahli-ahli kubur Baqi' adalah yang pertama akan dibangkitkan di akhirat kelak. Perkuburan ini terletak berhampiran dengan masjid Nabawi. Rasulullah SAW juga menjadikan tanah perkuburan ini untuk keluarga dan para sahabat beliau. Para isteri Rasul juga dikebumikan disini kecuali Siti Khadijah.

Masjid Quba

 

 Masjid Pertama yang didirikan oleh Nabi Muhammad SAW.  Masjid ini didirikan atas dasar ketakwaan. Nabi SAW pernah berkata sesiapa yang solat didalam nya akan mendapat pahala 1 umrah.

Jabal Uhud
 
 
Di bukit inilah terjadi perang dasyat antara kaum muslimin melawan kaum musyrikin di Mekah. Dalam pertempuran tersebut gugur 70 orang syuhada diantaranya Hamzah bin Abdul Muthalib. Kecintaan Rasulullah SAW pada para syuhada Uhud, membuatkan beliau selalu menziarahinya hampir setiap tahun. Boleh lah google kalau nak baca sejarah Jabal Uhud ni.

 
Sekarang ni kalau ternampak mana mana gambar yang dimuatnaik mereka yang berada di tanah suci, saya akan rasa sebak sangat. Rasa rindu sangat nak kesana. Buat sahabat- sahabat yang lain, Tanah suci memang sangat-sangat istimewa. Sentiasa bersangka baik dengan Allah (pesan untuk diri sendiri juga). Jangan terlampau risau yang kita ni terlampau banyak dosa sehingga terkubur niat untuk ke sana. Allah itu maha pengampun, Allah maha mendengar. Allah suka akan hambaNya yang memohon ampun.

 Rindu nya dekat family Wira Saujana (28 Jan 2018) 💓
Akhir kata, Moga Allah sama sama izinkan kita semua untuk ke sana, Insyaallah. Doakan kami sekeluarga menjadi tetamuNya untuk sekali lagi ya. 
Yang Merindui,
Ruzana.

1 comment:

  1. Alhamdullilah Ruzana sudah pernah jejakkan kaki ke Tanah Suci. Tak terbeli pengalaman ke sana kan. InshaAllah semoga sama-sama ada rezeki untuk kita ke sana :)

    ReplyDelete